Zet de eerste stap naar een veiligere klas
Effectieve groepsinterventie voor het voortgezet onderwijs
Heb je het gevoel dat er iets onderhuids speelt in een klas? Zijn er signalen van spanningen, uitsluiting of onveiligheid? Als decaan zie je de patronen vaak sneller dan anderen. Maar hoe pak je ze aan?
Een groepsopstelling biedt zicht op wat écht speelt — en verandert de dynamiek blijvend.
Voor decanen die willen investeren in sociaal-emotioneel veilig onderwijs
Deze aanpak is ideaal voor:
-
klassen waarin de sfeer gespannen is;
-
leerlingen die niet zichzelf durven zijn;
-
mentoren die zoeken naar meer grip op groepsdynamiek;
-
scholen die werk willen maken van preventie én herstel.
Door letterlijk met de klas ‘te kijken’ naar de onderlinge verhoudingen, ontstaat er inzicht, verbinding en beweging. Dat is de kracht van systemisch werken.
Hoe werkt het?
Tijdens een traject van drie sessies van 1,5 uur breng ik de groepsdynamiek van de klas in beeld. Dat gebeurt met een groepsopstelling aan tafel: leerlingen plaatsen poppetjes en vertellen wat ze waarnemen. Zo ontstaat er ruimte voor echte gesprekken en (h)erkenning.
De mentor doet mee — en krijgt meteen inzicht in zijn/haar rol en invloed. Het effect? Meer rust, meer begrip, meer samenhang.
Resultaten die je merkt in de klas
-
Een veiliger klimaat, waarin leerlingen zich durven uitspreken.
-
Meer onderling begrip en minder gedoe.
-
Versterkte rol van de mentor.
-
Preventieve werking op toekomstige conflicten.
Deze onderwijsinterventie werkt snel, diepgaand en duurzaam. En is toepasbaar in elke klas, ongeacht niveau of samenstelling.
Wat houdt het traject in?
-
Vooraf: vragenlijst om de beginsituatie in kaart te brengen.
-
3 sessies van 1,5 uur met de klas (inclusief mentor).
-
Tussentijdse en afsluitende reflectie voor de mentor.
De sessies vinden plaats met enkele weken ertussen, zodat er tijd is voor integratie in de klas.